Jak ćwiczenia fizyczne wpływają na mózg?

Czyli o tym jak ćwicząc biceps ćwiczysz szare komórki

Jeszcze kilkanaście lat temu siłownia kojarzyła się z typem mięśniaka, od którego testosteron bił na kilometr, a jego bicepsy były takich rozmiarów, że telefon odbierał przeciwległą ręką. Oczywiście ten zwiększony poziom testosteronu objawiał się również łysiną i nieco ponurym wyrazem twarzy wskazującym na możliwość otrzymania potencjalnego ciosu potężnym bicepsem. Był to oczywiście powielany stereotyp, który jest krzywdzący dla miłośników siłowni i hantelków. Jeżeli kiedykolwiek pomyślałeś, że szare komórki owego mięśniaka maleją wprost proporcjonalnie do wzrostu włókien mięśniowych to byłeś w błędzie. I przyznali to sami naukowcy. Tak, ci w białych, długich fartuchach i okularach, którzy zresztą stereotypowo stawiani są na przeciwległym końcu w stosunku do mięśniaków z siłowni.

Nasza ewolucyjna historia sugeruje, że jesteśmy poznawczo zaangażowanymi atletami wytrzymałościowymi. Jeśli nie pozostaniemy aktywni, stracimy wydajność – mówi prof. Alexander.


Ćwiczenia wpływają pozytywnie na plastyczność mózgu i utrzymanie funkcji poznawczych, nie tylko u osób starszych.

Badacze odkryli, że ćwiczenia fizyczne pobudzają mózg do wytwarzania nowych komórek nerwowych. Dlaczego tak się dzieje? Otóż naukowcy sugerują, że wszystko za sprawą pradawnych przystosowań ewolucyjnych, które nie tylko pozwoliły gatunkowi ludzkiemu przetrwać w trudnych warunkach, ale także znacznie przyspieszyły jego rozwój intelektualny. Badacze z University od Arizona: dr. David A. Raichlen i prof. Gene E. Alexander tłumaczą:

-Nasza ewolucyjna historia sugeruje, że jesteśmy poznawczo zaangażowanymi atletami wytrzymałościowymi. Jeśli nie pozostaniemy aktywni, stracimy wydajność – mówi prof. Alexander.

Nasi przodkowie byli zmuszeni do nieustannego ruchu w celu poszukiwania pożywienia oraz lepszego schronienia.

– Sądzimy, że nasza fizjologia ewoluowała w odpowiedzi na zwiększoną aktywność fizyczną. Te fizjologiczne adaptacje z kości i mięśni dotarły w końcu do mózgu. Wydaje się dziwne, że ćwiczenia mają pozytywny wpływ na strukturę i funkcje mózgu, ale jeśli zaczniemy o tym myśleć z perspektywy ewolucyjnej, zaczniemy rozumieć, dlaczego ten system powinien adaptywnie odpowiadać na wyzwania związane z ćwiczeniami – mówi dr Raichlen.

Zdobywanie pożywienia w ruchu wiązało się również z ćwiczeniem pamięci, zapamiętywaniem drogi powrotnej oraz orientacją w przestrzeni. I właśnie dlatego wraz z ruchem tworzą się w mózgu nowe połączenia nerwowe. Można zatem stwierdzić, że wraz z rosnącym bicepsem rośnie nam mózg. Jest to oczywiście duże uproszczenie, bo nie wszystkie ćwiczenia będą aktywować neurogenezę, czyli powstawanie nowych komórek nerwowych.

Jakie ćwiczenia fizyczne najlepiej wpływają na mózg?

Wyciągając wnioski z ewolucyjnego związku ćwiczenia mózgu związanego z ruchem badacze postawili tezę, że najbardziej korzystny jest ruch w nieznanym dotąd terenie. Warto zatem oprócz regularnych wycieczek na siłownię udać się od czasu do czasu na spacer w nieznane. Jest to szczególnie korzystne w przypadku mózgu seniorów. Pamiętajmy jednak, że każdy ruch jest dobry, przede wszystkim dla ogólnego stanu zdrowia i powinniśmy wykonywać ćwiczenia fizyczne przynajmniej 30 minut dziennie przez 5 dni w tygodniu. A o tym jak niezwykle korzystna jest aktywność fizyczna dla zdrowia psychicznego przekażemy Ci w kolejnych wpisach. zatem czas się poRUSZYĆ!